lørdag 4. mai 2013

Begeistring

I dag vil jeg snakke litt om hva slags glede og begeistring det er akseptabelt å uttrykke offentlig. Ettermiddagen i går ble ganske hektisk på facebook, for jeg engasjerte meg litt i emnet, kan du si....

For en uke siden var jeg deltaker på et arrangement, SDD Live. SDD står for Skap din drømmejobb, og er et opplæringsprogram og et nettverk for gründere og gründerspirer som trenger hjelp og støtte i prosessen. Selve ideen om å lage seg sin egen jobb og virkelig elske det en jobber med, er hele grunnlaget for nettverket. Og ja, vi betaler en del for å delta, men får tross alt en oppskrift som hjelper på veien til suksess.

Men så var det bare at på dette eventet ble den en del dansing og klapping. Og dette var det visst noen som ikke likte. For fredag kom det opp et bilde av dansende og leende damer, og en skikkelig sur kommentar fra en person på Facebook. Og det fikk meg til å tenke på hvilke arenaer det er akseptabelt å vise glede og begeistring.

Arena nr 1. Idrettsarrangement.

Therese er ikke redd for å vise glede

Vi hyller heltene, de som vinner, og er ikke redd for å vise at vi feirer med dem.






Arena nr. 2. Rockestjerner

Helt siden Beatles har mennesker (jenter!) ropt, skreket og danset på konserter. Og til og med grått.

Arena nr 3. The Proms


Til og med trauste briter har en arena der det er akseptert å synge med og vise begeistring.







Arena nr 4. På fest eller etter at en har inntatt varierende mengder alkohol

Hm, der har vi kanskje forklaringen på spørsmålet jeg stiller. Er en redd for å virke lite seriøs?

Arena nr 5. Å danse til populære låter

På 60-tallet var det jenka. På 80-tallet var det Fugledansen. I år er det Gagnam style.

Se video

Arena nr 6. I religiøse sammenhenger

Javisst, her kommer forklaringen på hvorfor ord som "hallelujastemning" kommer opp. Og vi som ser det fra utsiden er veldig raske med å le litt av det vi ser. Men kanskje vi må slutte med det, og heller heie på dem som tar i bruk hele mennesket?

Arena nr 7. Russen

Vi skal ikke undervurdere den positive effekten av å være en del av en gruppe. Tenk litt på hvilke grupper du tilhører, og finn ut om du gjør ting annerledes innenfor gruppa enn utenfor.


Det er sikkert flere arenaer også, men jeg tror du har forstått poenget.




Og hvor er det IKKE akseptert? Tydeligvis i jobbsammenheng. Og i hvert fall hvis det er snakk om damer. Da lurer jeg på noe. Er det så mange mennesker som har et negativt forhold til jobben sin?

Jeg tror skepsisen handler om kvalitet.

 "Alle" har vel opplevd en eller annen situasjon der en skal på teambuilding og finne på alt mulig kreativt for å "bygge lagfølelsen" på jobben. Det man glemmer da, er at det å trives på jobben handler mest om det som skjer i det daglige. Hvis du vil vite mer om det, har Gerd Nilsson og mange andre skrevet gode artikler. Jeg kan også anbefale Hegnar Kvinner.

Jeg er blitt så gammel og kresen at jeg går kun etter kvalitet. For meg handler det for det første om det faglige, men også den energien som blir lagt til. Energien representerer formidlingsevnen. Mange dyktige fagpersoner mangler helt formidlingsevne. Derfor vurderte jeg også nøye om jeg skulle engasjere meg i SDD. Konklusjonen ble at her får jeg påfyll av energi (oh yes) og strategier for markedsføring veldig strukturert, morsomt og konkret lagt frem.

Husk også at glede og energi smitter. Har du sett videoen om ham som begynner å le på T-banen? Hvis ikke, anbefaler jeg det. Buddha on the train.

Så, hva har du fått ut av å lese dette? 

Jeg håper du har lært noe, og kanskje du har fått en forklaring på at jeg har begynt å dele sider på Facebook. Du har kanskje også blitt litt overrasket over det jeg deler. For deg som liker det jeg skriver og deler, del videre! Jeg vil gjerne invitere positive og kloke mennesker inn i mine nettverk. Det er plass til mange.

Hvis du vil se flere bilder fra SDD Live, må du bli venn med Gry Sinding på Facebook.

Det du sender ut får du tilbake. 

Sender du ut edder og galle, får du det i retur. Sender du ut glede og energi, får du kanskje noe negativt i retur, men også mye positivt! Ønsker deg en god dag.

Husk å dele, og like siden min Fru Langøien på Facebook.

Bilder

Jeg har vært på nettet og stjålet noen bilder igjen. Blant annet fra VG. Hvis du finner ditt bilde her, gi meg beskjed, så får du den anerkjennelsen du fortjener.





2 kommentarer: